Doriti să reactionati la acest mesaj? Creati un cont în câteva clickuri sau conectati-vă pentru a continua.
Pentru vizualizarea in conditii optime a forumului ortodox, proOrtodoxia, va recomandam Google Chrome care poate fi descarcat de aici.
Ultimele subiecte
» Pelerinaje la Sfantul Munte Athos
Epistolia Domnului nostru Iisus Hristos ce ne-a trimis-o Dumnezeu din cer [1] EmptySam Aug 08, 2015 11:05 am Scris de daseky30

» Clasificarea religiilor
Epistolia Domnului nostru Iisus Hristos ce ne-a trimis-o Dumnezeu din cer [1] EmptyDum Apr 05, 2015 7:32 pm Scris de clairvaux

» Intrebare pentru cei din linia intai
Epistolia Domnului nostru Iisus Hristos ce ne-a trimis-o Dumnezeu din cer [1] EmptyDum Apr 05, 2015 7:28 pm Scris de clairvaux

»  Treptele rugaciunii, vizitarea raiului din viata aceasta
Epistolia Domnului nostru Iisus Hristos ce ne-a trimis-o Dumnezeu din cer [1] EmptyDum Apr 05, 2015 7:21 pm Scris de clairvaux

» De ce nu ne putem ruga împreuna cu catolicii
Epistolia Domnului nostru Iisus Hristos ce ne-a trimis-o Dumnezeu din cer [1] EmptyDum Apr 05, 2015 6:45 pm Scris de clairvaux

» ECUMENISMUL:origini, esenta, deziderate
Epistolia Domnului nostru Iisus Hristos ce ne-a trimis-o Dumnezeu din cer [1] EmptyDum Apr 05, 2015 6:40 pm Scris de clairvaux

» În Duminica Ortodoxiei s-a lansat un nou site
Epistolia Domnului nostru Iisus Hristos ce ne-a trimis-o Dumnezeu din cer [1] EmptyMar Mar 03, 2015 9:34 am Scris de Crez

» Icoane Ortodoxe
Epistolia Domnului nostru Iisus Hristos ce ne-a trimis-o Dumnezeu din cer [1] EmptyMier Mai 14, 2014 3:41 pm Scris de Mihai Gabriel

» Magazin online Handmade TRADITII
Epistolia Domnului nostru Iisus Hristos ce ne-a trimis-o Dumnezeu din cer [1] EmptyMier Mai 14, 2014 3:39 pm Scris de Mihai Gabriel

Calendar Crestin-Ortodox
Căutare
 
 

Rezultate pe:
 


Rechercher Cautare avansata

Flux RSS


Yahoo! 
MSN 
AOL 


Statistici
Avem 210 membri înregistrati
Cel mai nou utilizator înregistrat este: Peter peter

Membrii nostri au postat un numar de 634 mesaje în 360 subiecte

Epistolia Domnului nostru Iisus Hristos ce ne-a trimis-o Dumnezeu din cer [1]

 :: Cultura

In jos

Epistolia Domnului nostru Iisus Hristos ce ne-a trimis-o Dumnezeu din cer [1] Empty Epistolia Domnului nostru Iisus Hristos ce ne-a trimis-o Dumnezeu din cer [1]

Mesaj Scris de G.S. Dum Apr 04, 2010 5:11 pm

Sursa: Ortodoxie si stihuri


Versificare inspirată din "Legenda Duminicii" sau "Epistolia lui Hristos pentru paza Duminicii", considerată a fi cel mai vechi text scris în limba română dintre cele păstrate, tălmăcit din limba slavonă în anul 1391 sau 1392 de către călugării copiști de la Mănăstirea Săpânța-Peri din Maramureș [2]. Folosindu-se de alt izvod, în secolul al XVI-lea, preotul ortodox Grigore din Măhaci [3] tălmăcește la rândul lui "Epistolia..." și o repune în circulație, ca lucrare misionară pentru respectarea Sfintei Duminici:

Acum blagosloviți,
Frați creștini și părinți,
Căci din cer a căzut,
S-a spart și desfăcut,
Piatră mică și grea,
Cu un răvaș în ea,
Scris cu slove sfinte
De învățăminte [4].
Și-n el Domnul mustra
Pre creștini și zicea :
"Pre voi sunt mâniat,
Căci nu m-ați ascultat
Și nu v-ați pocăit
Precum v-am poruncit.
Cuvântul ce l-am scris,
Pre care l-am trimis,
Voi l-ați nesocotit
Și nu v-ați pocăit.
Și Duminica mea [5],
Dată spre a ședea,
Voi nu ați păzit-o
Și ați nesocotit-o.
Pentru greul păcat
Eu m-am mâniat,
Trimis-am ierni grele,
Cu viscole-n ele,
Și geruri cumplite,
Dar n-ați luat aminte [6].
Dar pentru maica mea,
Ce pentru voi plângea,
Prăpădul l-am curmat,
De voi m-am îndurat
Și nu v-am pedepsit
Cu focul cel cumplit.
De nu vă întoarceți
Și să nu mai faceți
Păcate pre pământ:
Să nu mai suduiți
Pre preoți și părinți,
Voi da ploaie cu foc
Dincolo de soroc.
În luna Făurar
Veți plânge cu amar
Și-n luna lui Prier
Fi-va spuză din cer [7]
De veți striga la morți :
Ieșiți din mormânt toți
Să intram noi, cei vii,
Cei loviți de stihii,
Ieșiți, oseminte,
Ieșiți din morminte,
Veniți să ne scăpați
Pre noi cei blestemați !
Vai de cel ce-mi strică
Sfânta Duminică
Și nu o cinstește,
Și-o nesocotește !
Căci e adevărat:
În ea am înviat
Și în ea a venit
Gavriil ce a vestit
Mântuitor cuvânt
De la Duhul Cel Sfânt ;
Precum s-a prorocit
Fecioara a zămislit".
Acum blagosloviți [8],
Frați creștini și părinți,
Pre popa duhovnic,
Smerit pravoslavnic,
Pre vrednicul tălmaci,
Preotul din Măhaci,
Care a izbândit,
Care a tălmacit
Din graiul slavonesc
Pre graiul românesc,
Și pre misionarul,
Gavriil Stiharul,
Care a stihuit
Pre stih potrivit !
Ferice să fie
De cel ce o scrie,
De cel ce-o trimite
Și-o dă înainte,
Pentru pocăință
Și spre folosință !
Dar fi-va în păcat
Cel ce-i învârtoșat,
Ce n-o va izvodi [9],
La creștini spre a fi [10]!


Note
__________________________________________________

1. "Epistolia Domnului nostru Iisus Hristos ce (ne-) a trimis-o Dumnezeu din Cer", care mai poartă și denumirea de " Epistolie din Cer pentru respectarea Zilei Domnului (sau a Duminicii)", "Epistolia lui Hristos pentru paza Duminicii" sau "Legenda Duminicii", este un text apocrif, ce face parte din categoria așa-numitelor "Scrisori trimise din Cer".
2. După unii cercetători, "Legenda Duminicii" este cel mai vechi text scris în limba română. Acesta a fost tradus în anul 1391 de către călugării copiști de la Mănăstirea Săpânța-Peri din Maramureș. Aici funcționa o renumită școală de caligrafie, ctitorită de egumenul Pahomie, unde au fost traduse, printre altele, "Psaltirea", "Apostolul" și "Evanghelia" ( cf. Ieromonah Ioanichie Bălan, "Vetre de sihăstrie românească", Ed. Institutului Biblic și de Misiune al Bisericii Ortodoxe Române, București – 1982).
Mănăstirea, cu hramul Sfântului Arhanghel Mihail, a avut parte de o soartă vitregă : "În secolele XVI și mai ales XVII, mănastirea Peri este grav îngrădită și până la urma distrusă de prozelitismul oficial calvin" (cf. Ieromonah Ioanichie Bălan, ibidem).
Textul, care se găsește inserat în "Sbornicul de la Ieud", redactat probabil în anul 1630, "unul dintre cele mai valoroase texte prin structurile de limbă și prin ingenuitatea și prospețimea expresiei de tip viu popular în forme vechi", este o copie după o traducere anterioară.
3. Începând din secolul al XVI-lea, Biserica Ortodoxă din Transilvania se confruntă cu prozelitismul oficial calvin, ce va duce mai târziu la distrugerea multor mănăstiri, printre care și mănăstirea Săpânța Peri, mai sus amintită. Prozelitismul agresiv va da naștere unei reacții pe măsură din partea ierarhiei ortodoxe, atât în Transilvania, cât și în Moldova și Țara Românească. Astfel, Sfântul Ierarh Varlaam (n. 1580/1585? - d. 1657), Mitropolit al Moldovei, redactează o lucrare de 339 de pagini, intitulată "Șapte Taine ale Bisericii", care era menită să apere temeiurile credinței ortodoxe împotriva calvinilor din Transilvania, ce nu recunoșteau cele șapte Taine, și o tipărește la Iași, în anul 1644.
În anul 1642, conducătorii calvini ai Transilvaniei au publicat un catehism la Alba Iulia. Sfântul Ierarh Varlaam convoacă un sobor al ierarhilor din Moldova și Țara Românească, pentru a lua atitudine împotriva acestui catehism. Soborul s-a întrunit în anul 1644, la Iași sau, probabil, la Suceava. El a avut misiunea de a aproba răspunsul întocmit de mitropolitul Varlaam la catehismul din 1642. Lucrarea, care se va numi : "Răspunsul împotriva Catihismusului calvinesc", se adresa, în primul rând, credincioșilor din Transilvania. În lucrare sunt combătute principalele învățături calvine, dezvoltând învățătura ortodoxă despre "Sfânta Scriptură", credință și faptele bune, Biserică, Taine, cinstirea sfinților și a icoanelor etc.
Din unitarianism se desprinde o mișcarea pentru ținerea sabatului, numită mișcarea sabateriană (sâmbetistă). Autorul ei a fost Andreas Eossi de Szent-Ersebet, nobil unitarian bogat, care a deținut trei sate și un număr mare de moșii în Odorheiul Secuiesc. În ciuda persecuțiilor oficiale, mișcarea, care s-a transformat ulterior în sectă, s-a răspăndit foarte repede, făcând numeroși prozeliți. Probabil, ca o reacție împotriva acestei mișcări, preotul ortodox din Mihaciu (azi Mihăceni, județul Alba) realizează o serie de traduceri din limba slavonă ale unor apocrife, printre care și "Epistolia..." Preotul din Mihaciu, care se va numi el însuși "Popa Grigore din Măhaci", vede probabil în aceasta un manifest misionar pentru respectarea Duminicii, ca sfântă zi de odihnă, conform învățăturii dreptei credințe.
4. Unele redacțiuni vorbesc depre Ioanichie, patriarhul Ierusalimului, care a descifrat mesajul din epistolie: "Pentru aceasta eu, loanichie, patriarhul sfintei cetăți a Ierusalimului, cu ajutorul Tatălului și al Sfântului Duh, Troiței celei de o ființă și nedespărțită, m-am învrednicit de v-am dezlegat aceste dumnezeiești cuvinte care au fost întru aceasta" (cf. redacțiunea de colportaj actuală).
5. Odată cu generalizarea creștinismului în Imperiul Roman, ziua de Duminică, ca zi sfânta și de odihnă, ajunge sa ia locul sâmbetei. Cu toate acestea, sâmbăta nu a fost întru totul abandonată. Astfel, oamenii simpli din Friaul, nordul Italiei, continuau să țină sâmbăta. De asemenea, începând din secolul al II-lea, sâmbăta era ținută de către Biserica Culdee din Scoția, precum și de către alte biserici. "Epistolia…" a fost redactată după anul 313, anul legalizării Bisericii, întâi în limba latină, apoi a fost tradusă în elinește, precum și în celelalte limbi europene din acea vreme, și a început să circule cu succes. Primele atestări privind "Epistolia…" le avem din secolul al V-lea. Astfel, se spune că, în anul 583, în Ibiza (în limba autohtonă Eivissa), o insulă care aparține Spaniei, situată în vestul Mării Mediterane, fâcând parte din insulele Baleare, "Epistolia…" ar fi căzut din cer și ar fi îndemnat pe creștini la respectarea zilei de Duminică. Episcopul de Ibiza, Vincent, a declarat scrisoarea ca autentică și a acceptat-o. În schimb, Episcopul de Cartagina, examinând-o, s-a declarat uimit cum "cineva poate accepta profeții noi". Din această cauză, episcopul de Ibiza a fost destituit. În Evul Mediu a circulat o legendă, conform căreia Theodoton, adjunctul papei, a văzut deasupra mulțimii adunate în Bazilica Sfântul Petru din Roma o epistolă suspendată în aer. Atunci, 47.000 de oameni s-au căit de păcate. În anul 1846, în Boemia, o apariție similară a cutremurat o mulțime de oameni, iar mulți preoți au crezut în ea.
6. În secolul al XIII-lea și secolul al XIV-lea au loc o serie de evenimente care vor da un puternic avânt cultului "Epistoliei...": "Pe lângă marile crize care au zguduit Biserica apuseană, secolul al XIV-lea se caracterizează printr-o serie de calamități și flageluri cosmice : comete, eclipse de soare, inundații și, mai ales, din 1347, groaznica epidemie de ciumă, «Moartea Neagră». În speranța de a-l putea îndupleca pe Dumnezeu, se înmulțesc procesiunile de flagelanți. E vorba de o mișcare populară care parcurge traseul caracteristic : de la pietate la heterodoxie" (cf. Mircea Eliade, "Istoria credințelor și ideilor religioase", Editura Științifica și Enciclopedică, București -1988).
Se creează, așadar, o atmosferă de disperare colectivă : "De altfel, epoca pare obesedată de moarte și de suferințele ce-l așteaptă pe defunct în lumea de dincolo. Moartea impresiona imaginația contemporanilor mai mult decât speranța învierii " (cf. Mircea Eliade, ibidem). Ca să ispășească păcatele lumii, grupuri de laici parcurg satele și orașele, biciuindu-se cu asemenea violență, încât trupul lor devenea o masă umflată de carne vânată. Aceștia au fost numiți biciuitori (flagelanți). Ei își fac apariția pe la anul 1260, anul când, după profeția lui Gioacchino da Fiore, trebuia să înceapă a șaptea epocă a Bisericii și se prezentau ca o mișcare reformatoare, care a îmbrăcat haina căinței. Primii flagelanți pornesc din Perugia și se răspândesc apoi în Polonia și Ungaria (cf. Mircea Eliade, ibidem). Flagelanții au fost cei care au pus în circulație teoria conform căreia Dumnezeu îi pedepsește pe oameni cu Moartea Neagră din cauza nerespectării Duminicii ca zi de odihnă și pledau pentru repaus absolut în această zi. Cf. și Moses Gaster, "Literatura populară română", Ed. Minerva, București 1983 : "Acestă prelucrare o atribuie Veselovski sectei flagelanților din sec. al XIII-lea. Atuncea mișcarea reformatorie ia caracterul « căinței » și atunci apar pe la 1269, biciuitorii (flagelanții) ce se biciuiau pentru ispășirea păcatelor(...) Ziua principală a lor a fost, după mărturia tuturor scriitorilor contimpurani, duminica (...) Într-adevăr, s-a publicat o « epistolie » lătinească din secolul al XIV-lea de către Stumpf, luată din cronica franceză a lui Nangis, unde se află imediat după relațiunea sa despre flagelanți".
7. Cf. "Manuscrisul de la Ieud": "Și voiu a vea a face în luna lui făurar (februarie – n.n.) 11 dzile întunerecu mare, și se vor giunghea soț cu soț întru tunerec. Și voiu avea a ploa în luna lui prier (aprilie - n.n.) în șaptesprezeace dzile, în loc de ploie, sânge și foc și spudză, ca să se pustiiască viile voastre ".
8. În versificare de față, a fost ignorat textul din original care conține și un blestem : "Și blestemat să fie acel om care va lucra de Sâmbătă seara până Luni la răsăritul soarelui, sau cine va face păcate în acea vreme" (cf. redacțiunea de colportaj actuală). "Blăstamat să fie omul acela ce nu-și va lăsa lucru[rele] saile den sîmbată den al noole ceas, ce lucrează pînă luni în răsăritul soarelui. De nemica să nu se atingă ! (cf. "Manuscrisul de la Ieud"). "Și proclet să fie omul ce nu-și va lăsa lucrul sîmbăta, la al nouălea ceas, până luni la răsăritul soarelui" (cf. redacțiunea Moses Gaster).
9. Cf. redacțiunea de colportaj actuală: "Iar vai de preotul sau de călugărul sau dascălul sau diaconul care nu o va citi înaintea oamenilor și să o scrie și să o aibe tot omul în casa sa și să o trimeată și pe unde nu va fi, că de mare folos este în casa omului; iar vai de acela ce o va scrie și va lipsi vreun cuvânt dintr-însa ". Cf. și redacțiunea Moses Gaster: "Și să fie proclet popa ce nu va priimi și nu va ceti înaintea soborului această scriptură și trimitere din Ierusalim, iar cine va scrie și va ceti aceasta epistolie îi va ierta Dumnezeu păcatele".
10. Orice creștin trebuie să țină în casă o copie a acestei epistolii :"Iară de mare folos va fi acelui om în casa sa; îi va dărui Dumnezeu împărăția Sa; a Căruia este stăpânirea și puterea, Tatălui și Fiului și Sfântului Duh, în veci nesfârșit. Amin" (cf. redacțiunea de colportaj actuală).





Ultima editare efectuata de catre G.S. in Vin Apr 23, 2010 7:40 am, editata de 6 ori
G.S.
G.S.
intermediar I
intermediar I

masculin Numarul mesajelor : 66
Data de inscriere : 20/04/2009

http://gavriilstiharul1.wordpress.com/

Sus In jos

Epistolia Domnului nostru Iisus Hristos ce ne-a trimis-o Dumnezeu din cer [1] Empty Vulcanul activ de sub ghețarul Eyjafjallajokull

Mesaj Scris de G.S. Dum Apr 18, 2010 9:55 am

Premoniție? Re)vedeți "Epistolia..." pe care am postat-o aici pe data de 12 decembrie 2009 și aici pe data de 4 aprilie a.c., ora 20, în ziua Învierii și veți constata că astfel de catastrofe au fost prezise de către acest document milenar:

"Voi da ploaie cu foc
Dincolo de soroc,
În luna Făurar
Veți plânge cu amar
De veți striga la morți -
Ieșiți din mormant toți
Să intram noi, cei vii,
Cei loviți de stihii,
Ieșiți oseminte,
Ieșiți din morminte,
Veniți să ne scăpați
Pre noi cei blestemați !"

"Epistolia..." poate fi vizualizata aici se poate descărca de aici (versiunea fără note de subsol, 03.12.2009), de aici, de aici sau de aici
O "coincidență" stranie. "Epistolia..." si vulcanul din Islanda care erupe. Concentrarea/aglomerarea de catastrofe din ultimii zece ani ne duce cu gândul la flagelurile cosmice din secolul al XIII-lea, care au dus la apariția mișcării flagelantilor în lumea catolică și la revirimentul "Epistoliei..." ( a se vedea notele din articol). Cum istoria nu se repetă identic, o analogie este prematură. Totuși... (Re)vezi și știrile:
clic aici
aici
aici

Aprilie, o coincidență?

Versificarea “Epistoliei…” am făcut-o după redacțiunea de colportaj actuală, deoarece, la data versificării, nu dețineam o copie a “Manuscrisului de la Ieud”, “unul dintre cele mai valoroase prin structurile de limbă și prin ingenuitatea și prospețimea expresiei de tip viu popular în forme vechi”[1].
În această versiune, pasajul privind calamitățile este mai lung și face referire și la luna aprilie :
"Și voiu a vea a face în luna lui făurar [2] 11 dzile întunerecu mare, și se vor giunghea soț cu soț întru tunerec. Și voiu avea a ploa în luna lui prier [3] în șaptesprezeace dzile, în loc de ploie, sânge și foc și spudză, ca să se pustiiască viile voastre "[4].

Note
__________________________________________________________________
1. ***, Crestomație de literatură româna veche, Ed. Dacia, Cluj-Napoca 1984.
2. februarie;
3. aprilie;
4. Op. cit.
G.S.
G.S.
intermediar I
intermediar I

masculin Numarul mesajelor : 66
Data de inscriere : 20/04/2009

http://gavriilstiharul1.wordpress.com/

Sus In jos

Epistolia Domnului nostru Iisus Hristos ce ne-a trimis-o Dumnezeu din cer [1] Empty Epistolia stinge mânia

Mesaj Scris de G.S. Vin Apr 23, 2010 10:21 am

Este vorba de mânia lui Dumnezeu. Și atunci, tragedia a început cu erupția unor vulcani, eveniment care a dus la schimbarea climei :
"Anumite schimbări climatice care s-au produs în Europa Occidentala (De ce Răsăritul ar fi fost scutit ?, n.n.) după 1 300, și care au dus la repetate perioade de foamete, au avut ca rezultat ultim slăbirea rezistenței organismului, apariția și extinderea în timp și spațiu a epidemiilor și a unor boli mai ușoare" [1]. Totuși, plăgile Evului Mediu nu s-au limitat numai epidemii cumplite. Au fost semnalate inexplicabile invazii de lăcuste, ce au devorat ani de-a rândul grânele, compromițând recoltele, invazii de șobolani ce au terorizat satele și orașele [2], cruciada dezastruoasă a copiilor etc. Deoarece Europa nu se mai confruntase cu o asemenea concentrare de nenorociri, la o scară atât de mare, oamenii aveau impresia că nelegiuririle au umplut paharul maniei lui Dumnezeu, Care nu mai poate răbda atâtea silnicii și că ziua teribilă a judecății a venit. Călugărul franciscan Tomaso de Celano ( cca. 1200 – cca. 1260/1270) scrie, în latinește, poemul "Dies irae" (Ziua mâniei), un poem al exasperării, care ulterior a devenit textul unui celebru imn gregorian.
Se crease o stare de descurajare generală, de angoasă continuă, ce a dus la nașterea unor adevărate cruciade de penitență generală. Hoții cereau iertare păgubiților și le înapoiau cu dobândă bunurile furate, tiranii cereau iertare asuprițior (văduvei și orfanului) și le făceau danii generoase, adulterinii își mărturiseu public păcatul (deși era necanonic, căci spovedania se face în taină, la duhovnic) și erau gata să primească orice canon de pocăință, oricât de umilitor ar fi fost. Unii credincioși mergeau în genunchi la biserică, iar alții se autoflagelau. Numai să înceteze odată cumplitele pedepse, deși părea că totul e zadarnic, fiind prea târziu. Disperarea era generală : " când într-un oraș, marea epidemie de ciumă secera sute de persoane într-o singura zi, încât cadavrele rămâneau neîngropate zile în șir, oribilul spectacol al putrefacției crea un coșmar continuu de care oamenii nu puteau scăpa"[3]. Acum cultul epistoliilor atinge apogeul. Acum apar devoțiuni noi, cum ar fi, de pildă, "Cinstirea patimilor Mântuitorului pe drumul Crucii', și ele difuzate prin epistolii. În cultul epistoliilor , unii vedeau o soluție pentru o trezire generală a conștiințelor și a luat naștere un puternic misionarism ad hoc. Poate că aveau dreptate ! "Oricât de virulente au fost aceste epidemi și de precare condițiile igienice din acea vreme, în definitiv populația Europei a supraviețuit" [4]. Dar cu ce preț ? Să nu avem impresia că ele s-au stins fără urmări. După Samuel Hahnemann (1745 – 1843), părintele homeopatiei moderne, organismul uman a fost " stigmatizat" de "miasme" (diateze) , iar consecințele se fac simțite astăzi [5]. Multe boli cronice incurabile, în primul rând cancerul, își au originea în "stigmatele" genetice ale marilor epidemii din trecut, care au modificat icodul genetic uman, alterându-l ireversibil. Ne place, nu ne place, "Sfânta scriptură" s-a dovedit a avea încă o dată dreptate : "Părinții au mâncat aguridă și copiilor li s-au strepezit dinții" [6].

Note
_______________________________
1. Ovidiu Drimba, "Istoria culturii și civilizației", Ed. Științifică, București -1990;
2. Vezi și legenda flautistului vrăjitor din Hamerlin;
3. Ovidiu Drimba, op. cit.;
4. Corneliu Aurian-Blăjeni, "Homeopatia, teorie si practica", Ed. Litera, București 1985;
5. Vezi "Organon-ul medicinei", Editura Excalibur, 2008;
6. Iezec. 18, 2.

Legături externe
_______________________________________________________________________
* Erupții care au schimbat soarta lumii
* Erupțiile vulcanice pot schimba clima
* Erupții vulcanice care au schimbat lumea
* Vulcanii care amenință Europa
* Dies irae


G.S.
G.S.
intermediar I
intermediar I

masculin Numarul mesajelor : 66
Data de inscriere : 20/04/2009

http://gavriilstiharul1.wordpress.com/

Sus In jos

Epistolia Domnului nostru Iisus Hristos ce ne-a trimis-o Dumnezeu din cer [1] Empty Re: Epistolia Domnului nostru Iisus Hristos ce ne-a trimis-o Dumnezeu din cer [1]

Mesaj Scris de Continut sponsorizat


Continut sponsorizat


Sus In jos

Sus

- Subiecte similare

 :: Cultura

 
Permisiunile acestui forum:
Nu puteti raspunde la subiectele acestui forum